التخطي إلى المحتوى الرئيسي

معلومات تهمك فى ارسال السيره الذاتيه ؟





الكثير من اعلانات التوظيف نشاهدها ونقوم بارسال الاميلات ولكن لايأتى الرد
وننتظر وننتظر وفى النهايه نقول معلش كوسه ؟
الموضوع مش كده خالص
الفكره اننا بنعمل اشياء خاطئه تتسبب فى عدم وصول السيره الذاتيه بشكل صحيح

فى البدايه يجب ان تعلم ان السيره الذاتيه تكون بصيغه الورد 2003 او البى دى اف
word 2003 or pdf
فقط

علشان نضمن اعلى نسبه تقدر تشوفها على اى جهاز
انما استخدام اى صيغ اخرى تقلل من فرصه الاطلاع على السيره الذاتيه

حجم السيره الذاتيه
يجب مرعاه ان حجم السيره الذاتيه لايتعدى الميجا فى البدايه
يعنى لو اول مره ابعت للشركه هبعت السيره الذاتيه فقط وعدم ارسال اوراق اخرى مرفقه فى نفس ملف السيره الذاتيه
انما يمكن اضافتها فى ملفات مستقله

عنوان السيره الذاتيه
لازم لازم لازم احفظ السيره الذاتيه على الجهاز باسمى او وصف او اختصار للمرسل
يعنى مثلا
ahmed chemist cv.doc
علشان لما ارفعها على الاميل وصاحب العمل ينزلها على جهازه تنزل باسمى

الموضوع او عنوان الايميل
لازم اكتب اختصار او كود الوظيفه
يعنى لو مكتوب كود الوظيفه يكتب فقط
لو مش مكتوب بكتب اسم الوظيفه
كميائى
اخصائى تحاليل
جيولجى
وهكذا
واحيانا بكتب اسمى مع الوظيفه
ahmed biochemist or ahmed chemist cv or ahmed qc chemist

كل ماسبق يساعد مسئول الموارد البشريه فى تصنيف الايملات
او تذكر ايملى فى حاله الرجوع اليه بسرعه

فى النهايه
هناك زملاء بيعملوا كوبى وبيست للسيره الذاتيه فى صفحه الايميل
وهذا قمه الخطاء
لانه يثبت لصاحب العمل ان المرسل لايتمتع باى خبرات فى استخدام الكمبيوتر
بالاضافه الى صعوبه نسخ السيره الذاتيه لاحقا


**خطـــــــأ فادح ارسال السيره الذاتيه بالعربى
يادكاتره يابشمهندسين احنا بندرس بالانجليزى
لازم السيره الذاتيه تكون انجليزى
حتى لو المكان لوكال
***

خطــــــــــــــــأ فادح عدم ارسال جمله او خطاب توصيه فى صفحه الايميل
يعنى اكتب اتمنى الالتحاق بالوظيفه المعلنه
المستندات مرفقه او على حسب الطلب
جاهز للعمل فورا

كلمه شكر وشويه كده
كل ماسبق لازم يكون انجليزى اساسى وممكن عربى اضافى وليس اساسى

---------------

خطوات ارسال السيره الذاتيه الى اى اميل من اى ايميل

1- افتح الميل الخاص بى وادخل على جديد
2- اكتب الايميل المراد الارسال ليه
3- اكتب عنوان الرساله كما سبق شرحه تحتوى اسم الوظيفه او كود
4- ارفاق السيره الذاتيه عن طريق الضغط على
attached
واختيار مكان السيره من الجهاز وموافق وانتظار التحميل
بعد انتهاء التحميل سيظهر اسم الملف (المفروض مكتوب باسمى )تحت خانه العنوان
5- كتابه خطاب توصيه فى الرساله

ياريت كل الخطوات يكتب بالانجليزى
على قد ماقدر اقلل العربى


شكرا ونكون قدرنا نوضح بعد المشاكل اللى شوفنها من بعضنا فى السيره الذاتيه

العلميون المتحدون

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

دوره نيبوش فى أجازه نصف العام بجامعه القاهرة

يتم التجهيز الان لاقامه دوره النيبوش المعتمده من انجلترا بجامعه القاهرة خلال اجازه نصف العام أنتظروا التفاصيل لاحقا للتواصل الان عبر الفيس بوك اضغط هنا ماهى النيبوش تم تصميم شهادة NEBOSH العامة الدولية لمديري والمشرفينوغيرهم ممن تتطلب فهم مبادئ الصحة والسلامة والممارسات. المرشحين من المحتمل أن تكون من موظفي المؤسسات الكبيرة التي تعمل خارج المملكة المتحدة، أو من الشركات متعددة الجنسيات تعمل بالفعل مع المعايير الدولية ولكن الذين يحتاجون إلى التكيف هذه إلى اتفاق مع الاحتياجات المحلية والممارسة. شرط اساسى ومهم للعمل فى مجال السلامه بالبترول والشركات العالميه شرط اساسى لتكون مدير او رئيس قسم فى السلامه فى كبرى الشركات The NEBOSH International General Certificate is designed for managers, supervisors, worker representatives and others who require an understanding of health and safety principles and practices. Candidates are likely to be employees of large organisations operating outside the UK, or of multinational companies already working to international standards but who ...

دورات الامان والسلامه فى مجال البترول دولياً

Nebosh, CIEH, OSHA & IOSH Courses:  خلال شهر فبراير - مارس  2013 بالقاهرة و الاسكندرية   يوجد تسهيلات بالدفع على اقساط    اختبار الدبلومة الدولية للسلامة والصحة المهنية  - نيبوش   Nebosh International Diploma in Occupational Health and Safety نظام الدراسة  : دراسة عن بعد او e-learning / distance learning  الاختبار: - اختبار الوحدة الاولى ( Unit A ) يوم 2 يوليو 2013  بالقاهرة من الساعة 9:30 صباحا الى 1:15 ظهرا مدة الاختبار ( مدة الاختبار 3:45 اربعة ساعات الا ربع  )  - اختبار الوحدة الاولى ( Unit B ) يوم 3 يوليو 2013  بالقاهرة من الساعة 9:30 صباحا الى 1:15 ظهرا مدة الاختبار ( مدة الاختبار 3:45 اربعة ساعات الا ربع  )  -  اختبار الوحدة الاولى ( Unit C ) يوم 4 يوليو 2013  بالقاهرة من الساعة 9:30 صباحا الى 1:15 ظهرا مدة الاختبار ( مدة الاختبار 3:45 اربعة ساعات الا ربع  ) مكان الاختبار: بالقاهرة بفندق تريومف بشارع الخليفة المأمون - مصر الجديدة التكلفة : رسم الالتح...

جامعة البحرين تعلن عن وظائف جديدة لأعضاء هيئة التدريس "من معيد الي أستاذ".. سجل هنا

تعلن جامعة البحرين عن حاجتها للتعاقد مع أعضاء هيئة تدريس جدد "من معيد إلي أستاذ" وذلك في التخصصات التالية:  Professor/ Associate Professor/ Assistant Professor University of Bahrain Personnel Department Man Power Section 25/12/2016 UNIVERSITY OF BAHRAIN REQUIRES The University of Bahrain is in the process of offering a number of academic posts to suitable application at various levels ( Professor/ Associate Professor/ Assistant Professor ). For the academic year  2017/2018        College of Business Administration Accounting Urban Economics Finance Real Estate Finance Marketing Management Islamic banking Recruitment Conditions: Application Must: Applications with the specializations listed must be holders of a Ph.D. from a recognized University. Applicants should have worked in a recognized University, and have experience in teaching and academic works in English. Appointees may be required to teach lower level courses a...